TATRA LIVE - váš svět tatra T 77 T 87 T 97 T 600 T 603
ÚVOD Historie modelu Tatra 600
HISTORIE

Po druhé světové válce se situace v Evropě nevyvíjela moc růžově. V únoru roku 1945 na Jaltské konferenci se sešli představitelé tří nejsilnějších mocností a dohodli se o poválečném rozdělení Evropy. Československá republika připadla do východního bloku a přidala se k ostatním státům pod nadvládu Ruska. Tím vznikl Sovětský svaz. Do čela země se začala tlačit komunistická strana a její centrální hospodářství. Pro Tatru začala doba plná zvratů a neradostných událostí. K tomu byl v roce 1945 uvězněn hlavní designér a konstruktér Tatry Hans Ledvinka, který byl neprávem obviněn z kolaborantství s nacisty. Propuštěn byl v roce 1951 a nabídku na pokračování ve své práci v Tatře odmítl a uchýlil se do Rakouska.

Po uvěznění pana Ledvinky byla Tatra v rukou Ing. Julius Mackerleho a Ing Hojeckého. Pod jejich vedením začaly práce na novém osobním voze, který by pokračoval ve slávě a úspěchu aerodynamicky čisté Tatry 87, ale který by  též byl cenově dostupný a nahradil úspěšný lidový vůz Tatra 57. První snaha Tatry byla obnova výroby předválečné Tatry 97, jejíž výroba byla ukončena z důvodu vstupu německých vojsk na naše území. Ale z důvodu drahé a náročné výroby, byla tato snaha zamítnuta. Další myšlenka byla postavit nový vůz s šesti válcovým motorem, který by čerpal inspiraci u Tatry 97, tato snaha též nenaplnila očekávání vedení.  Třetí idea stavěla již na úspěšných základech, postavit automobil, který bude využívat mnohá řešení použitá u Tatry 97, ale dostane modernější design a bude lépe zpracován, aby mohl být použitý pro masovou výrobu a tím i levný na výrobu. Hlavním úkolem konstruktérů bylo zlepšení jízdních vlastností, aby se vůz mohl stát úspěšným doma i v zahraničí. Tato myšlenka nadchla představitele společnosti a tak mohl být již během zimy 1945 započat vývoj nového automobilu. První prototyp s názvem Tatra 107 byl postaven již 7. prosinci roku 1946, lidově byl pojmenován ,,Ambrož“. Označení T 107 mělo navázat na předchozí úspěšnou modelovou řadu T77, T87, T97. Dostal slušivou samonosnou pontonovou aerodynamickou karoserii s kryty zadních kol a byl poháněn čtyřválcovým boxer motorem o objemu 1750 ccm a výkonu jen 42k. Mnohá konstrukční řešení se ukázala jako chybná a tak v 19. března roku 1947 vznikl druhý prototyp Tatra 107 ,,Josef“, který ale potvrdil poznatky získané u prvního vozu. Po neúspěchu byla vyčleněna skupinka konstruktérů, kteří měli automobil přepracovat a chyby v konstrukci odstranit. Díky jejich tvrdé práci vznikla již na podzim téhož roku přepracovaná verze Tatry 107 označovaná jako T2 107, která měla již podobu později sériově vyráběné Tatry 600. Následně vznikly další 4 vozy, jak pro představení na Přažském autosalonu, kde sklidila Tatra T2 107 velký ohlas u veřejnosti, tak k dalším jízdním testům. Pro rychlí vývoj vozu a pro nedostatek pracovníků byly automobily pro výstavní účely připraven teprve hodinu před zahájením výstavy. Pro veliký úspěch bylo rozhodnuto spustit sériovou výrobu co nejdříve a tak již 24.6.1948 vyjíždí z bran v Kopřivnici první sériový vůz již označený Tatra 600 Tatraplán. Označení Tatra 600 bylo součástí nařízení shora, dle systému centrálního plánování a nového značení automobilů Tatra, kdy řadu 600 měli pro sebe vyčleněnou osobní vozy a dodatek Tatraplán byl udělen roku 1948 na počest právě zahájeného dvoujročního plánu rozvoje hospodářství ČSR. Pro nedostatek jízdních testů a nekompletnost výrobní linky bylo v roce 1948 vyrobeno jen 90 sériových vozů. Během následujícího roku na základě objevených nedostatků v konstrukci prošel Tatraplán postupně mnoha konstrukčními úpravami, pro zlepšení chování vozu na silnici.

Nově představený automobil s ocelovou pontonovou aerodynamickou karosérií byl vybaven přepracovaným čtyřválcovým (boxer) vzduchem chlazeným motorem uloženým za zadní nápravou. Motor o objemu 1952 ccm o výkonu 52 k rozjel vůz až na 130 km/h. Tomu také pomáhala karoserie s na tu dobu velmi nízký koeficientem odporu, jen 0,32. Interiér vozu byl i přes hlasitější vzduchem chlazený motor velmi dobře odhlučněn, ve své době mohl nabídnout nejtišší interiér v Čechách i ve své kategorii mezi zahraničními vozy. Vliv na to měl i zavazadlový prostor umístěný za zadními sedadly a oddělený samostatnou přepážkou. Prostor pod přední kapotou byl určen jen pro příruční zavazadla, místo tu zabíralo hlavně rezervní kolo (bylo sem možno umístit až 2 rezervy), nářadí a palivová nádrž. V přední časti byl ještě umístěn chladič oleje.

Na počátku roku 1948 po definitivní převzetí moci komunistickou stranou, byla zavedena centrálně plánované hospodářství. Od tohoto momentu nemohli podniky dále svobodně a samostatně rozhodovat o plánování a vývoji nových produktů. Veškerý automobilový průmysl spadal pod nově vytvořený orgán ČZAL (Československé závody automobilů a letectví). Mnoho malých automobilových výrobců také po převratu skončilo, výjimku tvořila Praga, Škoda, Tatra. Tyto tři automobilky podléhaly Ministerstva průmyslu centrálně plánovaného československého hospodářství, které stanovilo výrobní program na další léta. Škoda měla vyrábět malé a střední lidové vozy, Praga měla vyrábět nákladní automobily a v továrnách Tatry měla zůstat dále výroba nákladních automobilů a osobních vozů s motory o objemu vyšším než 1500 ccm. Díky tomuto nařízení byla také zastavena výroba velmi oblíbeného lidového vozu Tatra 57B, který měl motor o objemu jen 1256 ccm. Od roku 1948 probíhala v Tatře produkce jen dvou modelů osobních aut a to Tatra 87, která skončila 1950 a Tatra 600.

Automobil Tatra 600 Tatraplán se v roce 1949 začal exportovat do zahraničí, kde se zakrátko stal  velmi oblíbený, jak díky líbivé karoserii a dobrým jízdním vlastnostem, tak i díky úspěchům na poli sportovních podniků. Tatraplán se vyvážel do 17 zemí a skoro jedna třetina výroby putovala do zahraničí. Na našem trhu sloužil automobil státní účely, pro běžné motoristy byl za cenu 130000 Kčs nedostupný, později se cena zvedla o dalších 10 000 Kčs.

V roce 1951 vláda rozhodla, že Tatra v Kopřivnici bude dále vyrábět jen nákladní vozy a produkce Tatry 600 bude přesunuta z Kopřivnice do AZNP Škoda Mladá Boleslav. Jako nesouhlas s vládním rozhodnutím uspořádali zaměstnanci automobil symbolický pohřeb Tatraplánu. Černě nalakovanou karosérii pronesli ve smutečním průvodu areálem Tatry. Tatra 600 stavěná v Mladé Boleslavy se lišila od Kopřivnické verze většími okny v krytu motoru a zaoblením krytu motoru. Toto rozhodnutí nebylo šťastné. Kvalita automobilu se zhoršila a tím klesl zájem o automobil, jak v zahraničí, tak i na domácím trhu. Výroba Tatry 600 skončila o dva roky později v roce 1952 a to na počtu 6432 postavených vozů z čehož se 2100 kusů postavilo v Mladé Boleslavi. Od tohoto roku nebyl na trhu žádný automobil značky Tatra, i když před válkou nabízela Tatra mnoho modelů, které byly oblíbené jak doma, tak i v zahraničí. Bohužel s koncem produkce Tatry 600 nebyl na českém trhu žádný luxusní reprezentační vůz české výroby. Zaměstnanci Tatry nechtěly připustit, aby takhle skončila éra osobních vozů Tatra a tak sami potají pracovali na novém voze. Nejprve vznikl jeden prototyp nového automobilu malého 3,7 metru dlouhého vozu se čtyřválcovým motorem o objemu jen 750 ccm. Zůstalo ale jen u prototypu. V té době vznikla potřeba nového reprezentačního vozu, aby bylo možné obnovit stárnoucí vozový park, bohužel žádný takový vůz nebyl v dohlednu. Po naléhání ministra Jana Kopeckého nakonec vedení vládní strany souhlasilo s výrobou omezeného počtu vládních automobilů v Kopřivnické Tatře. Panu Kopeckému pomohl též fakt, že nové vládní vozy dodávané z Ruska nebyly ve srovnání s vozy Tatra 87 a Tatra 600, tak rychlé a pohodlné. Potřeba nového vozu byla tak vysoká a tak vznikl nový automobil Tatra 603.

Během výroby Tatry 600 vzniklo též mnoho speciálních a upravených verzí jako například : Tatra 6OO Diesel, Tatra 601 Monte Carlo, Tatra 201 Ambulance a Pick-up přezdívaný ,, Dakota ¨, Tatra 600 kabriolet od karosárny Sodomka a též Tatra postavila několik vozů osazených novým osmiválcovým motorem T603, které využíval hlavně pro svou vysokou rychlost státní bezpečnost.

Tatra T601 Monte Carlo byl nasazen v mnoha motoristických soutěžích. V roce 1949 byly nasazeny čtyři vozy v soutěži Internacionale Österreichische Alpenfahrt, kde obsadily první čtyři místa v celkové kvalifikaci. Vítěz soutěže K. Vrdlovec získal cenu za nejlepší automobil soutěže - Stříbrnou alpskou protěž a cenu hejtmana města Salzburg.

(hp)

 

PROTOTYPY

MODELY
TECHNICKÉ ÚDAJE
TECH. DOKUMENTACE

ČLÁNKY

GALERIE

 

tatralive@email.cz

(c)2008 TATRA LIVE